Brexit

honden boot

Wat verandert er als u met uw dier van of naar het Verenigd Koninkrijk reist?

Op dit moment weet niemand exact wat er eind maart gaat veranderen. Maar we gaan er vanuit, dat het een harde Brexit wordt, en dat het Verenigd Koninkrijk vanaf 29 maart 2019 geen EU lid meer is. U kunt dan niet meer vrij reizen met uw huisdier van het Verenigd Koninkrijk naar de Europese Unie.

Voldoet uw dier niet aan de eisen, dan wordt het na binnenkomst in Nederland in quarantaine genomen.

Wilt u zeker weten dat u na de Brexit terug kunt reizen vanuit de VK met uw hond of kat? Laat dan alvast een bloedtest uitvoeren. Verder zijn een chip en een Europees Paspoort verplicht.

Eisen als u reist van Nederland naar het Verenigd Koninkrijk:

• Chip ter identificatie (moet geplaatst zijn vóór de rabiës vaccinatie).
  • Rabiës vaccinatie (vervoer pas mogelijk minimaal 21 dagen na de eerste vaccinatie).
  • Geldig Europees Dierenpaspoort.
  • Behandeling tegen lintworm (Echinococcus): geldt alleen voor honden. Uit te voeren door een dierenarts minimaal 24 uur en maximaal 5 dagen (120 uur) voor het tijdstip van binnenkomst in het Verenigd Koninkrijk.

Eisen als u reist van het Verenigd Koninkrijk naar Nederland:

• Chip ter identificatie (moet geplaatst zijn vóór de rabiës vaccinatie).
  • Rabiës vaccinatie (vervoer pas mogelijk mimimaal 21 dagen na de eerste vaccinatie)
  • Geldig reisdocument:
    • een Europees Dierenpaspoort. Een EU-dierenpaspoort dat in het VK is uitgegeven is na de Brexit niet meer geldig!
    • of een gezondheidscertificaat afgegeven door de officiële autoriteit van het VK.
  • Bloedtest rabiës titer: minimaal 30 dagen na de eerste rabiës vaccinatie. De uitslag moet in het dierenpaspoort worden bijgeschreven.
    • Indien uitgevoerd door een EU dierenarts (bv een Nederlandse dierenarts), dan mag u bij een positieve test direct reizen.
    • Indien uitgevoerd door een Britse dierenarts geldt een wachttijd van 3 maanden voor u mag reizen naar de EU.

eu-1473958_960_720De bloedtest:

Deze bloedtest is een rabiës titer bepaling. Hij toont aan of de rabiës vaccinatie goed is aangeslagen, dus of de bescherming tegen hondsdolheid bij uw dier voldoende is. Na afname van het bloed door uw dierenarts, moet het door een erkend laboratorium worden getest, bijvoorbeeld door het Wageningen Bioveterinary Research laboratorium, of het Vet Med Labor.

De bloedtest moet daarna worden bijgeschreven in het Europese dierenpaspoort. Het is verstandig om de officiële uitslag van het laboratorium ook bij dit paspoort te bewaren.

Let op: het kan wel ongeveer twee weken duren voor de uitslag van het laboratorium terug komt! Maak dus op tijd een afspraak om alles te regelen bij uw dierenarts!